söndag 10 april 2016

Hälsningar från Malta

Hej gott folk!

Först så vill jag säga sorry för att jag inte bloggat något härifrån, men det finns ingen wifi i hotellrummet (vill man ha så måste man betala allt för dyra summor). I lobbyn finns det gratis wifi men jag kan inte ta datorn dit eftersom akkun i datorn är loppuslut, alltså fungerar inte min dator utan att man har strömkabeln kopplad. Visst finns det uttag i lobbyn, men här på Malta har dom andra eluttag än vad vi har i Finland, så min sladd passar ju förstås inte här... Jag hade en adapter med mig, men den gick sönder på något märkligt sätt. Okej, ni kanske fattar min point nu varför jag inte har uppdaterat på bloggen. Just nu delar jag internet från telefon så det blir ett dyrt inlägg.

Idag, söndag 10 april, är den 19e dagen jag är här på Malta. Tiden går sååå fort här och jag känner redan hur jobbigt det kommer att vara att lämna denna ö. Jag ångrar inte en sekund att jag valde Malta eller att jag åkte hit alldeles ensam. Det här är klart en av de bästa sakerna jag någonsin gjort. Och oj vad jag är stolt över mig själv att jag vågade. Och sååå glad. Det är nu man känner hur underbart livet faktiskt är.

Det enda jag ångrar är att jag valde det hotell som jag är på nu. Hotellet i sig är fräscht, stort, trevlig personal osvosv. Men det finns INGENTING runt omkring hotellet. Helt seriöst, det finns inga affärer, inga hus... bara väg och sten, typ. Och hav. Hotellet är typ omringat av hav. Ska man någonstans så måste man ta bussen (om man inte är van med att gå många kilometer förstås). Det enda som är väääldit nära hotellet är färjan över till ön Gozo, och det är ju ett plus. Det tar ungefär 3 minuter att gå till färjan så att jo, väldigt väldigt nära.

Men om jag inte hade valt detta hotell hade jag nog aldrig träffat en så underbar människa som jag nu har träffat. Vi umgås så ofta som möjligt. Vi lyssnar på musik, skrattar, festar, äter... Och vi har alltid roligt tillsammans och jag är så glad att jag har fått lära känna denna människa.

Nu finns det säkert mångra frågetecken hos er, så låt mig förklara lite bättre...

Det finns en kille som jobbar här på hotellet som security. Han är ett år äldre än mig och bor/är född på Gozo (jo, Gozo hör till Malta...). Allting började med att jag hade planerat att ta bussen in till feststaden St Julians så efter någon timme intag av alkohol begav jag mig ut till busshållsplatsen och väntade på att bussen skulle komma. Det stod att den skulle komma om drygt 10 minuter. Men den kom aldrig. Så efter en timme gav jag upp och gick tillbaka till hotellet. Utanför så stod securitymannen och jag berättade för honom att jag väntat på bussen i en timme och att den aldrig kom (säkert babblade jag någonting annat också haha). Så han följde med mig tillbaka till busshållsplatsen och visade när nästa buss skulle komma och jag bara "thank you thank you" typ och så gick han iväg. Jag stod där i kanske en kvart, sen gav jag upp och gick än en gång tillbaka till hotellet, men denna gång tog jag några öl vid hotellets bar. Och där i något skede så började jag och han prata med varandra lite mer och han sa att jag kunde följa med honom till St Julians om några dagar eftersom att han skulle dit. Så typ så träffades vi. Och det bästa är ju att han är härifrån (och ingen turist), så han stressar inget och han vet hur allting fungerar här, vad som är bra/inte bra och jag känner mig trygg när jag är med honom.

Vad ska jag till berätta? Jag har det bra, väldigt bra. Det är varmt och soligt för det mesta här. God och billig mat och dryck. Underbara människor. Klagar absolut inte.

Eftersom jag inte bloggar när jag är här så har jag försökt att lägga upp lite bilder nu som då på Instagram (bckisabella). Så om ni vill kan ni ju kika in där!

Detta blev kanske ett lite flummigt inlägg, men det blir väl så när man försöker få 19dagars experience in i ett enda inlägg haha. Men som sagt är det något ni vill fråga, så är det självklart att ni ska göra det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar